torsdag 6 maj 2010

Diskussion..

Känns som många många nu är med och leker hela havet stormar... skolavslutning... kyrka lr ej, bra eller anus? Diskussionerna har gått heta på fb vart man än tittar, jag har medvetet valt att hålla låg profil, men lyckades klämma in ett inlägg och nu i efterhand skulle jag ha låtit bli..

Men så här tycker jag:
Jag tycker man ska ha skolavslutning i kyrkan för det är högtidligt som en skolavslutning ska va och när det inte finns annan lokal som klarar av den folkmängd som blir. Inte alls utav religiösa skäl alls, utan mera praktiska och traditionella. Jag är uppvuxen med examen i kyrkan, gick ju på en bygdeskola med liten matsal och ingen gympasal så kyrkan var den lokal där alla fick plats.. Jag gillar examen i kyrkan, det är en tradition som jag gärna vill föra vidare till mina barn. Klarar mej utan predikan och psalmer, men har inte ont av att höra dem heller någon gång då och då. Det har tagits ett beslut på att kommunen inte ska ha skolavslutningarna i kyrkan utan religiösa skäl, att alla eleverna ska kunna vara med... okej, fine.. men om alla eleverna vill ha med sina nära och kära vore det väldigt bra om beslutsfattande hade ett alternativ till kyrkans stora och trots allt stämningsfulla lokal. Eller är det också en tradition som ska ändras?

Att ha examen i kyrkan innebär inte för mig att prästen ska lovorda och mässa, jag är inte där för att bli frälst eller förlåten.. Jag går till kyrkan på skolavslutning för att höra sångerna, se barnens pirriga och förväntansfulla ögon och kroppsspråk. Det sprätter i dom, de vet att inom väldigt snar framtid är det sommarlov och det är oftast efterlängtat och roligt. Blommorna, tacktalen... och inte prata på hur högtidligt det är! Egentligen är det väl det det hela handlar om lr? Känslan efter en examen jag brukar ha är att det är sommar på riktigt... Så kyrka eller ej.. jag vill vara med på min dotters första skolavslutning inte stå utanför en för liten gympasal och ev. höra henne sjunga solo...

Drömsitsen vore väl att kunna ha det ute, med 25 grader varmt och sol, blommor överallt, jordgubbstårta och det som hör till... men, ingen höjdare om vädret blir som det kan vara i juni -regn, blåst kallt som bara den...

tja.. that's all I have to say about that...

3 kommentarer:

  1. Klart du inte ska låta bli att tycka Linn. Den dagen vi gör det är vi döda så tyck i sisådär 70 år till är du snäll :-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med i allt det du säger, kunde inte sagt det bättre själv. ;-) Camilla

    SvaraRadera
  3. :-) sant det.. så det ska jag! ;)

    SvaraRadera